Leda Shantala
Shantom




Yoga Sutras του Patanjali : Asanas

Παραλλαγή της στάσης "δέντρο", γλυπτό στο ναό του Σρίρανγκαμ


Τα αποσπάσματα που ακολουθούν είναι πολύ σημαντικά για τον ασκούμενο στη χάθα γιόγκα, γιατί μιλούν για την έννοια και τη χρησιμότητα των άσανας, όχι μόνον το σωματικό τους όφελος, αλλά και τη σημασία τους για την επίτευξη πνευματικών στόχων. Οι στίχοι αυτοί διαλύουν κάποιες κοινές παρεξηγήσεις που εξομοιώνουν τη γιόγκα με κάποιο σύστημα γυμναστικής.

Κατ'αρχήν τι είναι άσανα; Τι την χαρακτηρίζει;

2.46 Sthira (σταθερή) sukham (άνετα) asanam (στάση)
«Η άσανα πρέπει να περικλείει σταθερότητα και άνεση στο σώμα και το νου».

Oι άσανας δεν είναι ασκήσεις φυσικής καλλιέργειας. ΄Εχουν διαφορετικούς στόχους και ο τρόπος των άσανας ακολουθεί συγκεκριμένες αρχές.
Στα διάφορα κείμενα της χάθα γιογκα αναφέρονται τουλάχιστον 84 άσανας. Η αστάνγκα γιόγκα το σοφού Τσαραντάς λέει ότι υπάρχουν πολλές άσανας αλλά η καλύτερη είναι η σιντάσανα. Οι άσανας όταν γίνονται με σωστό τρόπο επιφέρουν αλλαγές στη συνειδητότητα μέσα από την ορθή θεραπευτική κίνηση. Επιφέρουν επίσης αλλαγές στα «νάντις» (αγωγοί ζωτικής ενέργειας) όπως και στη συσώρρευση πράνα μέσα στο σώμα, απαραίτητες προϋποθέσεις για το σαμάντι. Απαιτείται έλεγχος του νου και η σταδιακή εξάλειψη των βρίττις από την τσίτα. Ο νους και το σώμα αλληλεπιδρούν γι αυτό ο γιόγκι προσπαθεί να αφαιρέσει όλες τις ενοχλήσεις που προκύπτουν από το σώμα του και κατ επέκταση από το νου του. Με τη μακρά εξάσκηση όταν γίνεται με το σωστό τρόπο, θα εξαλειφθούν οι μικρές ενοχλήσεις που ωθούν στην κίνηση και ο ασκούμενος μπορεί να μείνει στην άσανα για πολλή ώρα, εντελώς ενδεικτικά μερικά κείμενα μιλάνε για 4 ώρες και 20 λεπτά. Σταθερότητα δεν σημαίνει μόνον την ικανότητα να μένει κανείς για πολλή ώρα, αλλά την ακινησία που προϋποθέτει την υιοθέτηση της άσανα και μετά την αφαίρεση κάθε κίνησης, χωρίς την ανάπτυξη δυσκαμψίας και εντάσεων. Αργότερα, αφού το σώμα ηρεμήσει, ο γιόγκι στρέφει την προσοχή του στο νου του.
Η καλλιέργεια των άσανας προϋποθέτει πολλά χρόνια εξάσκησης και πρέπει να γίνεται με άμεσους αλλά και μακρόχρονους στόχους χωρίς να «καίγονται» στάδια. Μέσα στην άσκηση των άσανας, συμπτύσσονται όλα τα γιόγκα σούτρας.

2.47 Prayatna saithilya ananta samapattibhyam

Prayatna (επίμονη προσπάθεια) saithilya (χαλάρωση) ananta (ατέρμονο, αιώνιο ) samapattibhyam (διαλογισμός, ολοκλήρωση, σύνδεση του νου, αρχική μορφή)

«Τελειοποίηση στην άσανα επιτυχάνεται όταν η προσπάθεια για την επιτέλεσή της γίνεται χωρίς «προσπάθεια». Επέρχεται απόλυτη αρμονία και ησυχία και ο νους αποσυνδεόμενος από το φθαρτό σώμα, συνδέεται με την εσωτερική αιώνια οντότητα».

Ο ασκούμενος, μπορεί να θεωρηθεί σταθερός στις άσανας, όταν πλέον δεν απαιτείται συνεχής προσπάθεια. Μέσα από αυτήν τη σταθερότητα και τη συγκεκριμένη φυσιολογία της στάσης διεισδύει εντός για να ερευνήσει και τα μικρότερα σημεία του σώματος. Μαθαίνει σταδιακά την τέχνη της χαλάρωσης, διατηρώντας σταθερά αυτήν την επέκταση του σώματος και της συνειδητότητας δηλαδή να αποσυνδέεται από τον εξωτερικό νου και να συνδέεται με το υποσυνείδητο, χωρίς αυτή η απόσυρση του συνειδητού να επιδρά στην στάση του σώματος. Αυτή είναι μια σταδιακή διαδικασία που απαιτεί προσπάθεια σταματήματος της σύνδεσης «σώμα-νους».Το σώμα διατηρεί τη στάση ενώ ο νους στρέφεται σε ενδοσκόπηση.

Έτσι αναπτύσσει ένα αισθαντικό νου ο οποίος με αυτή την ευαισθησία σκέπτεται, διαβάζει και διεισδύει στο άπειρο - όπου βυθίζεται στην ενοποιημένη εμπειρία του ενός.
Περνάει από τα στάδια της προσοχής, ισορροπίας, διάτασης και διάχυσης. ΄Ετσι εισέρχεται σε διαλογιστική διάθεση δείγμα απελευθέρωσης από το σύστημα δυαδισμού των αντιθέτων, ευχαρίστηση – πόνος, σύσφιξη και έκταση, ζέστη – κρύο κλπ. Η τελειοποίηση στην άσανα φέρνει ευδαιμονία.

248 Τato dvandva anabhighatah

Τato (από αυτό – την δεξιότητα της άσκησης-) dvandva (αντίθετα) anabhighatah (διακοπή των προβλημάτων)
«Από εδώ κα πέρα ο ασκούμενος δεν ενοχλείται πλέον από τις αντιθέσεις.»Τα ντβάντβας, είναι τα ζευγάρια αντιθέσεων στο εξωτερικό και το εσωτερικό μας περιβάλλον ανάμεσα στα οποία κινείται η ζωή μας. Εκτείνοντες – καμπτήρες μύες, ζέστη - κρύο, φως – σκοτάδι, χαρά – λύπη, κλπ. ΄Ολες αυτές οι συνθήκες οι οποίες συνδέονται με το νου και συνεχώς αλλάζουν. Μέσω της σωστής άσκησης με τις άσανας, διακόπτονται οι αντιθέσεις και τα προβλήματα που προξενούν.

Μια γιογκίνι σε ανάγλυφο από ινδουιστικό ναό, στο Χάμπι


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ YOGA

Eισαγωγή
Συχνές ερωτήσεις

Πρακτική της γιόγκα 1: Θεμελιώδεις αρχές
Πρακτική της γιόγκα 2: Αυτοπαρατήρηση
Πρακτική της γιόγκα 3: Αναπνοή και κίνηση
Γιόγκα για άνδρες
Γιόγκα για μητέρες
Γιόγκα για παιδιά
Γιόγκα θεωρία-βασικές έννοιες
H ποιητική του σώματος

Mερικά θεμελιώδη κείμενα της γιόγκα

Τα έξι yoga darshanas
Τα yoga sutras του Patanjali 1
Τα yoga sutras του Patanjali 2
Τα yoga sutras του Patanjali 3
Τα yoga sutras του Patanjali 4
Τα yoga sutras του Patanjali 5 - Γιάμας
Τα yoga sutras του Patanjali 6 - Νιγιάμας
Τα yoga sutras του Patanjali 7 - Άσανα
Σεμινάριο γνωστικής εμβάθυνσης στη θεωρία της γιόγκα - με τη Λήδα Shantala

Αρχική Λήδα Shantala | Σύντομο βιογραφικό | Χοροθέατρο | Ταξίδια | Shantom | Γιόγκα | Iνδικός χορός
Χοροθεραπεία |
Ενοικίασ
η αιθουσών | Τα ΝΕΑ μας | Μαθήματα | Εβδομαδιαίο πρόγραμμα| Σεμινάρια
Εναλλακτικές θεραπείες | Εκδηλώσεις | Οδηγίες πρόσβασης | Sitemap | Credits | Home


Τελευταία ενημέρωση της σελίδας: 1 Ιουλίου 2018